Saturday, January 21, 2012

Να γιατί δεν θα σου δώσω δουλειά

[Το παρακάτω είναι μετάφραση ενός post του Ούγγρου blogger Andor Jakab. Αν αλλάξουμε λίγο τα νούμερα και πειράξουμε τα ονόματα, ταιριάζει γάντι και στη δική μας χώρα]

Θα μπορούσα να προσλάβω 12 άτομα με €760 μισθό καθαρά, αλλά δεν θα το κάνω. Θα σου πω το γιατί. Θα μπορούσες να δουλέψεις για την εταιρία μου παροχής υπηρεσιών σε ένα όμορφο γραφείο. Δεν είναι τηλεμάρκετινγκ, δεν είναι απάτη. Θα έκανες σοβαρή δουλειά που απαιτεί υψηλές δεξιότητες, 8 ώρες την ημέρα, μόνο καθημερινές. Θα σε προσλάμβανα νόμιμα, θα πλήρωνα τους φόρους σου και την ασφάλισή σου. Θα μπορούσα να δώσω αυτή τη δουλειά σε μια ντουζίνα άτομα, αλλά δεν θα το κάνω, και εδώ θα εξηγήσω το γιατί.

Δεν θα προσλάμβανα γυναίκα.

Ο λόγος είναι πολύ απλός: οι γυναίκες γεννούν παιδιά. Δεν έχω το δικαίωμα να τη ρωτήσω αν το σκέφτεται. Αν είχα το δικαίωμα, και μου απαντούσε, θα μπορούσε σκόπιμα να με παραπλανήσει ή θα μπορούσε απλά να αλλάξει γνώμη.

Μη με παρεξηγείτε, δεν έχω κανένα πρόβλημα με το να κάνουν οι γυναίκες παιδιά. Κάπως έτσι γεννήθηκα κι εγώ και κάπως έτσι γεννήθηκε και το δικό μου παιδί. Δεν θα προσλάμβανα γυναίκα επειδή όταν μείνει έγκυος θα πάρει 3 χρόνια άδεια μητρότητας, κατά τη διάρκεια των οποίων δεν μπορώ να την απολύσω. Αν θελήσει και δεύτερο παιδί, η άδεια θα διαρκέσει 6 χρόνια.

Βέβαια, η δουλειά πρέπει να βγει, οπότε θα έπρεπε να προσλάβω κάποιον να την αντικαταστήσει όσο αυτή σκοτώνει το χρόνο της μακρόχρονης άδειάς της. Αλλά όχι μόνο δεν θα μπορούσα να την απολύσω όσο λείπει, δεν θα μπορούσα να την απολύσω κι όταν επιστρέψει. Οπότε θα έπρεπε να απολύσω αυτόν που δούλευε στη θέση της όλον αυτόν τον καιρό. Όταν μία γυναίκα επιστρέψει από την άδεια μητρότητας, θα ήμουν υποχρεωμένος να αυξήσω το μισθό της στα  επίπεδα που επιτάσσει ο νόμος. Επίσης, θα ήμουν αναγκασμένος να της δώσω τις ημέρες της κανονικής της άδειας, οι οποίες μαζεύονταν κατά την απουσία της. Όταν τελικά επιστρέψει στη δουλειά, θα ξεκινήσει με 2-4 μήνες άδεια μετ’ αποδοχών.

Δεν θα προσλάμβανα ούτε άτομα άνω των 50.

Όχι ότι έχω κάποιο πρόβλημα με τους πιο έμπειρους επαγγελματίες. Δεν θα τους προσλάμβανα, επειδή σύντομα θα εισέλθουν στη ζώνη της προστατευόμενης ηλικίας. Και τότε θα ήμουν παγιδευμένος από αυτούς, περίπου όπως με την παγίδα της πρόσληψης γυναικών. Δεν μπορείς να απολύσεις άτομα στην προστατευόμενη ηλικία, οπότε θα έπρεπε να πληρώνω τον μισθό και το συνολικό κόστος του ακόμη κι αν αυτός ή αυτή δεν δούλευε καλά, ή τουλάχιστον σε αποδεκτό επίπεδο. Δεν θα μπορούσα να απολύσω τον προστατευόμενο υπάλληλο, αλλά κάποιος θα έπρεπε να κάνει τη δουλειά σωστά˙ οπότε θα έπρεπε να προσλάβω κάποιον άλλον. Δεν έχω πρόβλημα να είναι προστατευόμενοι, αλλά εγώ δεν θα τους προσλάβω.

Θα προσλάμβανα μόνο άνδρες μεταξύ 25-50 ετών.

Και η δική τους πρόσληψη είναι ριψοκίνδυνη, από τη στιγμή που δεν έχω το δικαίωμα να τους απολύσω, αν για οποιονδήποτε λόγο (δεν διαθέτω αρκετό εισόδημα, ή δε μου αρέσει ο τρόπος δουλειάς τους) το θελήσω. Υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να πάνε στα δικαστήρια, και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κερδίσουν. Αλλά αυτό το ρίσκο, θα ήμουν διατεθειμένος να το πάρω.

Θα μου κόστιζες €1572

Καθαρός μισθός    Μικτός μισθός    Κόστος για την εταιρία    Κρατικό «καπέλο»
€ 185                     € 238                € 306                             165%
€ 227                     € 306                € 393                             173%
€ 322                     € 458                € 589                             183%
€ 408                     € 612                € 786                             193%
€ 479                     € 765                € 982                             205%
€ 570                     € 917                € 1178                           207%
€ 760                     € 1223              € 1572                            207%
€ 950                     € 1529              € 1965                            207%

Αυτά είναι δεδομένα του 2011 από τον www.nettober.com υπολογιστή μισθού. Όπως βλέπεις, ο μισθός σου των €760 θα κόστιζε στην εταιρία μου €1572. Ο μόνος τρόπος να μειωθεί αυτός ο 2x συντελεστής, θα ήταν να σου πληρώσω μικρότερο μισθό. Αλλά δε θα σε προσλάμβανα για λιγότερα χρήματα, γιατί πιστεύω πως δεν θα μπορούσες να ζήσεις αξιοπρεπώς με λιγότερα από €760. Θα ήσουν θλιμμένος, θα κατέστρεφες τη ζωή σου, την εταιρία μου, ακόμη και εμένα τον ίδιο. Συνεπώς, δεν είμαι διατεθειμένος να προσλάβω κανέναν με λιγότερα από αυτό το ποσό.

Μόνο η Ουγγαρία είναι σε αυτά τα χάλια:


 










Αυτό το γράφημα είναι από μία μελέτη της Deloitte. Όπως βλέπεις, το κράτος σού παίρνει λιγότερο από το ήμισυ του μισθού σου οπουδήποτε αλλού. Είναι ενοχλητικό το ότι σε πληρώνω περισσότερα από €1.500, αλλά λαμβάνεις λίγο λιγότερα από τα μισά. Ειδικά από τη στιγμή που δεν θα απολαμβάνεις καλύτερη ιατρική περίθαλψη από οποιονδήποτε που λαμβάνει απλά τον κατώτατο μισθό.

Θα έπρεπε επίσης να λάβω υπόψη ότι ένα άτομο 35 ετών δικαιούται 25 μέρες άδεια το χρόνο. Αυτό σημαίνει 1 επιπλέον μήνα για τον οποίον κάποιος πρέπει να αναλάβει τη δουλειά του. Αν χρειαζόμουν την εργασία 12 ατόμων, θα έπρεπε να απασχολήσω 13 για να ρεφάρω για τον έναν που θα είναι ανά πάσα στιγμή σε άδεια.

Αλλά και πάλι θα σου έδινα δουλειά, άσχετα με όλα αυτά που είπα ως τώρα.

Είμαι ένας επιχειρηματίας που το λέει η καρδιά μου. Οι επιχειρηματίες παίρνουν ρίσκα, οπότε θα πουλούσα το διαμέρισμά μου και θα μετακόμιζα σε ένα ενοικιαζόμενο διαμέρισμα. Θα ήλπιζα ότι τα €90.000 από την πώληση θα ήταν αρκετά. Θα ξεκινούσα την επιχείρησή μου με θάρρος, και αν δεν πετύχαινα (πολύ πιθανό σενάριο για νέες επιχειρήσεις) δεν θα κλαψούριζα.

Η εταιρία μου θα παρείχε άριστες υπηρεσίες, και αυτό είναι αδύνατο να συμβεί δίχως αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας. Θα απασχολούσα 13 άτομα. Θα χρειαζόμουν ανά πάσα στιγμή την εργασία 12 ατόμων, συν τον έναν που θα δούλευε γι’ αυτόν που βρίσκεται σε άδεια. 14 άτομα, συμπεριλαμβανομένου εμού, θα δούλευαν στο 158 τετραγωνικών μέτρων, άνετο και όμορφα εξοπλισμένο γραφείο μου. Αυτό θα μου κόστιζε €10/τ.μ./μήνα για ενοίκιο και €3,5/τ.μ/μήνα για κοινόχρηστα, το σύνολο €2.133 το μήνα.

Αυτά θα ήταν τα μηνιαία έξοδά μου:

Γραφείο: €2.133
Μισθοί: 13 x €1.572 = €20.436
Άλλα έξοδα (λογιστές, μάρκετινγκ κλπ.): €3.058
Σύνολο: €25.627

Αρκετά τρομακτικό νούμερο για μηνιαίο λογαριασμό ε; Τόσα θα έπρεπε να πληρώνω κάθε μήνα, ανεξαρτήτως του εισοδήματός μου. Στους καλούς μήνες, και στους κακούς μήνες επίσης.  Στην καλοκαιρινή σαιζόν ραστώνης, και πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων, όταν θα δουλεύαμε πολύ λιγότερο.

Αυτή η εταιρία δεν θα μπορούσε να πουλήσει περισσότερες από 1.000 ώρες/μήνα κοστολογημένες υπηρεσίες κατά ένα μέσο μήνα. Οπότε για να έρθω στα ίσα, βγάζοντας αρκετό εισόδημα ώστε να καλύπτω τα έξοδά μου, θα έπρεπε να τιμολογήσω τις υπηρεσίες μου στα €25.627/1.000 = €25/ώρα. Αλλά το να έρθω στα ίσα δεν είναι αρκετό, θα έπρεπε να βγάζω και κάποιο κέρδος.

Δεν είμαι άπληστος, και η αγορά είναι σκληρή, οπότε θα ζητούσα ένα 20% κέρδος. Αυτό θα ανέβαζε την ωριαία τιμή της υπηρεσίας μου στα €30, συν ΦΠΑ μας κάνει €37,5. Θα στρογγύλευα αυτό το ποσό (προς τα κάτω), οπότε οι πελάτες μας θα πλήρωναν €37/ώρα για την υπηρεσία μας.

Από αυτά τα €37, τα €7 θα πήγαιναν κατευθείαν στο κράτος και €30 θα ήταν το έσοδο της εταιρίας. Είμαι αισιόδοξος άνθρωπος. Το μάρκετίγνκ μας θα έσκιζε, τα πλάνα μου θα δούλευαν στην εντέλεια, θα πετυχαίναμε να πουλάμε κατά μέσο όρο 1.000 ώρες υπηρεσίας το μήνα. Η επιχείρηση θα πετούσε, θα ήμουν τυχερός με όλους μου τους υπαλλήλους, όλα θα δούλευαν ρολόι.

Αυτό θα παρήγαγε 1.000 x €30 = €30.000 εταιρικά έσοδα.

€4.373 θα ήταν το κέρδος. Θα μπορούσα έτσι να πληρώνω €2.446 μικτό μισθό στον εαυτό μου, κάτι που θα κόστιζε στην εταιρία μου €3.144. Από αυτά, τα €1.521 θα ήταν ο καθαρός μισθός μου, σχεδόν τα διπλάσια από αυτά που θα έβγαζαν οι υπάλληλοί μου, και η εταιρία θα έβγαζε κέρδος €1.229 πρό φόρων. Από τα εταιρικά κέρδη, θα πλήρωνα €122 εταιρικό φόρο και τον τοπικό επιχειρηματικό φόρο, 2% των εταιρικών εσόδων, που είναι €600. Στο τέλος, η εταιρία θα έβαζε στον τραπεζικό της λογαριασμό €507 το μήνα.

Συνεπώς θα έβγαζα €1.521 το μήνα, αλλά μην ξεχνάς ότι πούλησα το €90.000 διαμέρισμά μου, λεφτά τα οποία επένδυσα στην εταιρία μου. Οπότε θα έπρεπε να νοικιάζω ένα άλλο διαμέρισμα για τουλάχιστον €300, αλλιώς θα έμενα άστεγος. Θα ζούσα ταπεινά, δεν θα ξόδευα πολλά, και θα έβγαζε λεφτά και η γυναίκα μου. Δεν θα είχα καν το χρόνο να ξοδέψω πολλά, γιατί σε αντίθεση με τους υπαλλήλους μου, θα δούλευα 12 ώρες την ημέρα, ακόμη και τα σαββατοκύριακα.

Με τον τρόπο αυτό θα έβαζα στην άκρη €900 το μήνα, οπότε η €90.000 επένδυσή μου θα έκανε απόσβεση σε 100 μήνες. Θα μου έπαιρνε 9 χρόνια να πάρω πίσω τα χρήματα που επένδυσα στην εταιρία, ώστε να μπορέσω να ξαναγοράσω ένα δικό μου διαμέρισμα. Από εκεί και πέρα δεν θα ήταν απαραίτητο να ζω με λιτότητα, δεν θα είχα να πληρώσω ενοίκια, ούτε θα χρειαζόταν να αποταμιεύω. Θα ζούσα σαν Ευρωπαίος.

Υπό αυτές τις συνθήκες – ελπίζω να είναι κατανοητό – δεν νιώθω και κάποιο ισχυρό κίνητρο να πουλήσω το διαμέρισμά μου και να επενδύσω τα λεφτά μου σε μία νέα εταιρία.

Αλλά για 4 λόγους, δεν θα το κάνω στα σίγουρα.

1.    Ο ανταγωνισμός πουλάει την ίδια υπηρεσία, παράνομα, κάτω από πραγματικά άθλιες συνθήκες, χρεώνοντας μόνο €9 την ώρα. Αυτοί οι τύποι απλά τσεπώνουν τα λεφτά, χωρίς τιμολόγιο˙ δε συνυπολογίζουν καν τον ΦΠΑ. Δεν χρειάζεται να αναλάβουν ευθύνες, δεν υπάρχουν εγγυήσεις, επισήμως δεν κάνουν απολύτως τίποτε, δεν υπάρχει καν ένα επίσημο, νόμιμο ίχνος της ύπαρξής τους. Δεν χρειάζεται να νοικιάσουν γραφεία, να προσλάβουν λογιστή. Δουλεύοντας 5 ώρες τη μέρα, μπορούν άνετα να βγάλουν €1.000. Θα μου έδειχναν το μεσαίο τους δάκτυλο στην €760 προσφορά εργασίας μου, καθώς σε μένα δεν θα είχαν το ελεύθερο να αποδίδουν άσχημα, αλλά αντιθέτως θα έπρεπε να έρχονται κάθε μέρα στην ώρα τους και να επιτυγχάνουν υψηλά επίπεδα απόδοσης. Δεν θα τους επιτρεπόταν να εξαπατήσουν τους πελάτες, και αν το έκαναν, θα τους απέλυα.
2.    Ο ανταγωνισμός θα οργάνωνε εκστρατείες δυσφήμισης εναντίον μου. Θα ήμουν υποχρεωμένος να αντιμετωπίσω αντικαπιταλιστική προπαγάνδα, θα με παρουσίαζαν ως το άπληστο κάθαρμα που χρεώνει €37 την ώρα για την ίδια υπηρεσία που οι άλλοι χρεώνουν €9, θα ήμουν ένας εχθρός του Ουγγρικού λαού, ενόσω οι άλλοι θα δούλευαν έντιμα για ένα κλάσμα της δικής μου τιμής…
3.    Πολλοί από τους υπαλλήλους μου θα έρθουν να δουλέψουν για μένα μόνο και μόνο για να μάθουν τα επαγγελματικά μυστικά της επιχείρησης και να κλέψουν τους πελάτες μου. Θα τους προσελκύσουν λέγοντάς τους ότι θα τους προσφέρουν την ίδια ποιότητα υπηρεσιών, αλλά για ένα κλάσμα της τιμής. Αφού μου κλέψουν αρκετούς πελάτες, θα προξενήσουν επίτηδες κακό στην επιχείρηση ώστε να απολυθούν. Μετά θα πάνε στο δικαστήριο δηλώνοντας ότι τους απέλυσα αδίκως και θα κερδίσουν την υπόθεση. Στο εντωμεταξύ, θα εργάζονται ευχαρίστως για την κλεμμένη πελατεία, την οποία μου κόστισε μία περιουσία να χτίσω. Και βέβαια, θα νιώσουν προσβεβλημένοι. Θα το διαλαλήσουν σε όλων των ειδών τα φόρουμ, λέγοντας ότι εργάστηκαν για την εταιρία μου και ξέρουν για τι μιλάνε. Όχι μόνο είναι οι υπηρεσίες μου ακριβές, αλλά ένα μάτσο χάλια επίσης.
4.    Το να παραπονεθώ για όλα αυτά δεν θα βοηθήσει, κανείς δε θα δώσει δεκάρα τσακιστή.

Λοιπόν, αυτοί είναι σε γενικές γραμμές οι λόγοι για τους οποίους δεν θα δώσω σε κανέναν δουλειά. Και πιστεύω πως πολλοί άλλοι επιχειρηματίες που έχουν εμπειρία ανοίγματος μίας νέας επιχείρησης, επίσης δεν θα δώσουν δουλειά σε κανέναν για τους ίδιους λόγους. Και γι’ αυτό όλο και περισσότεροι άνθρωποι είναι άνεργοι, αγοράζουν όλο και λιγότερα προϊόντα, που σημαίνει ότι πληρώνουν λιγότερο ΦΠΑ. Και γι’ αυτό υπάρχουν όλο και λιγότερες αξιοπρεπείς εταιρίες, που προσλαμβάνουν λιγότερους υπαλλήλους, που πληρώνουν λιγότερους φόρους, οπότε υπάρχουν λιγότερα κρατικά έσοδα για κοινωνικές ανάγκες, και γι’ αυτό η κοινωνική πρόνοια πλησιάζει το σημείο που θα προσφέρεται σε μορφή στρατοπέδων συγκεντρώσεως.

Θα σου δώσω δουλειά μόνο αν:

1.    Μπορώ να σε απολύσω, αν και όποτε το θελήσω.
2.    Ο ΦΠΑ πέσει το πολύ στο 20%, ακόμη καλύτερα στο 15%.
3.    Το κράτος παίρνει «μόνο» το 30% των χρημάτων σου.
4.    Το υψηλότερο εισόδημα δεν τιμωρείται εκθετικά.
5.    Το κράτος τιμωρεί τη διαφθορά αντί για τις αξιοπρεπείς εταιρίες.

Μέχρι αυτά τα πράγματα να αλλάξουν, δεν θα δώσω σε κανέναν δουλειά. Μέχρι το κράτος να ξετρυπώσει τη διαφθορά σε κάθε πιθανό επίπεδο, δεν θα ξεκινήσω καμία εταιρία, και δεν θα δημιουργήσω νέες θέσεις εργασίας.
Το άρθρο στα αγγλικά με τίτλο "This is why I don't give you a job" από το blog του Andor Jakab εδώ.






1 comment:

  1. μια απο τα ιδια στην Ελλαδα

    http://www.market-talk.net/index.php/id/5704

    ReplyDelete